10 Şubat 2012 Cuma

İleri Seviye İçin (Nasıl Çalışılmalı?) (1)




Öncelikle,
Ben bu yazıyı yazarken sizlere Ukd yada Elo sahibi biri olarak yazmıyorum.
Zamanında gerçekten iyiydim. En azından iyi olduğumu söylüyorlardı. İçimdeki cevheri satranç ile keşfetmiştim.

Bu yazıyı yazarken tamamen tecrübelerime , gerçekten takip ettiğim satranç oyuncularının sözlerinden ve iyi olarak nitelendirebileceğim arkadaşlarımdan aldığım bilgilerle yazacağım.

Öncelikle iyi bir satranççı olmak için,

a) Sezgilerin kuvvetli olması
b) Mantık,yorum ve analiz yeteneğinin oldukça gelişmiş olması gerekir.

Biraz geçmişi kurcaladım bu yazıyı yazmak için. ''Usta'' olarak nitelendirdiğimiz iyi satranç oyuncularının hepsi özellikle ''Derbi'' oyunlarında ezberin bir yere kadar oyunu götürdüğünü söylemişlerdir.

Bir süre sonra (özellikle oyun sonunda) ezberin bittiği ve artık ani kararlarla sezgilerine güvenerek her hamlenin yapıldığını söylemişlerdir.

Tamamen sezgi işidir bu. Çünkü bir satranç oyuncusunun oyunun sonuna kadar düşünmesi,konstrasini her zaman en üst düzeyde tutması,her hamleyi dakikası dakikasına hesaplaması mümkün değil.

Tabi ki iyi bir sezginin yanında iyi bir yorum yeteneği gerekiyor. Sezgi eğer bir ağaçsa o ağacı biraz yontmak gerekiyor. İşin bu kısmında ise artık hamleleri analiz etme,rakibin olası hamlelerini hesaplama ve buna bağlı olarak oynamak gerekiyor.
(İşin mantık,yorumlama,analiz kısmı.)

Tabi bu yazdıklarım aslında işin biraz hikaye kısmı. Gelelim çalışma kısmına.

Satranç,
Test çözer yada kitap okunurmuş gibi elde kitap okunarak çalışılmaz.
(Hele ki ileri düzey yada ileri düzey adayıysanız.)

Mutlaka çalışırken satranç tahtası olmalı.

-Devamlı olarak kombinezon çözün. (Tabi kombinezon çözmek dikkat işidir. Bazen oldukça dikkatiniz dağınık olabilir. O zamanlarda 1,2,3 hamlede matlar yada onlara da kendinizi veremiyorsanız çalışmayın!!)

- Dikkatinizi toplayamıyorsanız yada oyunlara kendinizi veremiyorsanız sakın çalışmayın !! (Moraliniz bozulur,kısa süreli bir soğuma dahi yaşanabilir.)

-Daha çok ustaların maçlarını analiz edin. Satranç kitaplarından faydalanabilirsiniz. Mutlaka satranç tahtası olsun. Her hamlenin üzerinde durun. Her hamleyi yorumlayın. Her hamleyi gösterirken acaba şu hamle nasıl olurdu? deyip o hamleyi artıları ve eksileri ile yorumlayın.

-Eğer İngilizce varsa inanın 1 adım öndesiniz demektir. Youtube üzerinden satranç ile ilgili videoları mutlaka izleyin. (Çok çabuk gelişim sağlarsınız.)

-Hep aynı şeyleri çalışmayın. Ancak oyun sonunun üzerine çok düşün. İşin püf noktası. Oyun sonıuyla ilgili öncelikli olarak kuralları bilmek gerekiyor. Kurallardan sonra bol bol kombinezon çözün,analiz edin.

-Bol bol satranç oynayın. Kendinizden çok yukarıda yada aşağıda olanlarla oynamayın. Ancak sizden biraz daha iyi olanlarla oynamaya çalışın.

-Bunun yanı sıra beslenme ve sağlığı atlamamak gerek. Her işin başıdır çünkü. Biraz sosyalleşmekte şart. Ufak aralarda vermeye çalışın. (İnanın ufak aralar sayesinde satranç bilginiz ve oyun tarzınız oturuyor.)

-Sakın kısa oyunlar yapmayın !! Kısa oyunlar sizin düşünmenizi ve analiz yapmanızı engeller. Mümkün olduğunca en az 15 dakikalık maçlar yapmaya çalışın.

-Son olarak önerebileceğiniz oyuncu var mı? diye soracak olursanız. ''Capablanca'' yı yalayıp yutmalısınız. Oyun sonu müthiştir. Oldukça eğiticidir.

2. Yazımda daha detaylı ele alacağım.

Saygılarımla.

9 Yorum:

Ukd oldu 1900 küsür , çalışınca uykum geliyor uyuyorum uykum gelmediğinde sıkılıyorum bırakıyorum, Çalışma programı yapılmalı 1900 küsürlük bir oyuncu gün içinde nasıl çalışmalı kaç saatini ayırmalı?

Şimdi şöyle söyleyeyim.
Öncelikle çalışma programını kendin ayarlamalısın. Ancak saatlere bölme.Çünkü işin içine saat kavramı girince iş sarpa sarıyor.
Şöyle ki tam 12.00-13:00 arası oyun sonu çalışman gerek ama acil bir işin çıktı. O yüzden saat vererek çalışma taraftarı değilim.

2.bir durum ise bence bir liste hazırla. Çalışman gereken konuları bir kağıda yaz. Hergün aralarından bağlantılı olan ikisini seç ve çalış.

Zaten Ukd seviyenden de anlaşılıyor ki aslında büyük bir yolu geride bırakmışsın.

Eğer oynamaktan ve analiz etmekten sıkılıyorsan daha çok usta satranççıların hayatlarını,başarılarını içeren kitapları okumak bile sana artı kazandırır.

Birde 1 haftalık gibi çalışma araları ver. (Ör:1,5 ayda bir defa)

Çünkü verilen ara senin 1,5 ayda çalıştığın bütün konuları ve analizlerin oturması ve beyninin bu konuları denetlemesinden geçiyor.

Çalışma sistemin ise artık ''Analiz'' üzerine olmalı. Zaten 1900 ukd olan birinin artık ustaların oyunlarını analiz etmesi ve ''Feda'' kavramını çok iyi oturtması gerekmekte.

Umarım faydası dokunmuştur.
Saygılarımla,

ya bnm de 1967 ukda 1956 elo var çok çalışıyorum çok büyük oyuncuları araştırıyorum. ama internetten önere bileceğiniz iyi bir site varmı ingilizcemde var kitaplarla çalışıyorum ama iyi bir site varmı bildiğiniz youtube dışında

2012'nin başında 1900 küsürken 2015'in sonunda 1800'lere düşmenin hüznü...

Antrenörlük satrançtaki derinliği öldürüyor.Özellikle 1200 ukd altındaki çocuklar ile çalışıyorsan.

Ya Ben Şimdi 1600 Küsür Ukd'deyim. Yani Daha Yolun Başında Sayılırım. Kendimi İleri Düzey Adayı Olarak Görüyorum. Sizce Nasıl Çalışmalıyım? Cevaplarınızı Bekliyorum.
Saygılar...

Beş yıldır adam akıllı çalışmıyorum. Rastgele turnuva oynuyorum çalışıp etmeden. 1500 görüp geri 1300lere düştüm. Kendimi aptal gibi hissediyorum ve satrancı bırakmayı düşünüyorum.

Arkadaşlar 1128 ukd var bende gelin oynayalım Oynamak isteyen yanıtlasin yorumu

Arkadaşlar satrançta en düşük seviyeden
Ustsya doğru olan kademeleri yazarmısınız

Yorum Gönder